Erontekoja

Tästä blogistä näyttääkin tulevan mielenkiintoinen kombinaatio, jossa havainnot verkossa, verkostot IRL ja se real life kaikessa karuudessaan menevät riemukkaasti sekaisin. Mutta kai se niin täytyy ollakin ihmisellä, joka liikkuu verkossa, elää verkostoissa ja palaa tässä hetkessä. Tämä kirjoitus on juuri tästä hetkestä, verkosta ja verkostoista – mutta pientä taustaa pohjaksi.

Olen elänyt verkossa jo kauan, ja sosiaalinen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa verkossa on ollut kiinnostukseni kohde alusta alkaen. Siirryin sujuvasti matopelin ohjelmoinnista irc-kanaville vuonna omppu ja planeetta, ja viehätyin maailmasta, jossa maantieteellinen etäisyys häviää. Osittain olen varmastikin “verkottunut” epämääräisten työaikojen ja lukuisten asuinpaikkojen myötä, mutta ehkä siinä on muutakin. Olen tavannut verkossa – verkosta – loistavia ihmisiä, joista osa on parhaita ystäviäni tänä päivänä. Ensimmäisen aviomieheni löysin verkosta, lastani odotin verkossa, synnytykseni kirjattiin verkkoon ja nyt teen eroa verkossa. Suhteet verkossa ovat rakentuneet eri tavoin, osaa ihmistä en ole koskaan tavannut IRL, osaan olen saanut yhteyden verkon kautta ja suhde on jatkunut vain IRL, osa ystävyyssuhteistani liikkuu sujuvasti molemmissa.

Yllätyksekseni, minulla on ollut monta päivää pakottava tarve päivittää henkilökohtaista elämääni koskevia tietoja verkossa. Nyt oli aika tehdä se. It is complicated with – statuksen muutos FB:ssä, kertoo siitä, että olen päätökseni tehnyt – mutta edelleen naimisissa. Statuksen päivittämisestä keskustelin samaan aikaan FB:n chatissa ystäväni kanssa, pohtien mieheni reaktiota siihen, ja saman keskustelun aikana otsikoin myös perheblogini (jota tosin olen aina päivittänyt minä) uusiksi. Se on nyt Sannan ja Seelan blogi. Siellä on maailman rakkaimman lapsen päivät tallennettuna rakkaudella. En tiedä miten mieheni näihin päivityksiin reagoi, rekisteröikö niitä edes ja millä vakavuudella. Enkä oikeastaan suuremmin välitä. Mutta kiinnostavaa on se, miksi koin itse tarpeelliseksi päivittää statukset ja blogin? Millä intensiteetillä oikeastaan jäsennänkään elämääni, ja missä formaatissa? Mikä merkitys asioilla loppujen lopuksi on?

Maailma on täynnä kulttuurisia koodeja, jotka kertovat pikaisesti kanssaihmisillemme informaatiota meistä ja elämästämme. Vihkisormus on symbolinen rakkauden kehä, joka kertoo sitoutumisesta ja jatkuvuudesta. Sormus oli helppo jättää pois, statuksien päivittämistä mietin paljon pidempään. Sormus on jotenkin niin helppo solauttaa takaisin, mutta statuksen päivitys onkin jotain “virallisempaa”. Fyysisesti tosin ihan yhtä pieni ele, mutta jostain syystä itselleni yllättävän merkityksellinen. Vai onko se oikeasti yllätys?

FB:n infon päivityksen vahvistaa aina myös kumppani, kukaan ei voi olla erossa tai naimisissa toisen sitä hyväksymättä. Se kuulostaa naurettavalta, kun sitä ajattelee, mutta sitähän juuri teen – hyväksytän eroa miehelläni? Blogin yleistietojen päivitys taas kertoo, että minulla on uusi yksikkö elämässäni. Se=me olemme nyt minä ja tyttäreni, joka on muuten oikeastaan aika hyvä paketti. Meillä on hyvä yhdessä, ja rauha kodissa.

Olen aina kuvitellut, että parisuhteessa vastakohdat täydentävät toisiaan. Olen aina tehnyt työtä intohimolla – ja hakenut rinnalleni ihmistä, joka ottaa löysin rantein – kuvitellen, että itsekin rentoudun siinä samalla. En ole koskaan (no, tuskin koskaan🙂 ) sortunut taiteilijaretkuihin, siksi että voin pitää työn ja vähäisen vapaa-ajan erillään. Olen ajatellut, että erilaisuus tuo näkökulmia tarkastella tätä elettävää elämää ja maailman menoa. Järjellä ymmärrän, että parisuhteessa täytyy olla myös yhteisiä jaettavia. Jatkossa lupaan viihtyä kaltaisteni seurassa niin verkossa kuin tässä elämässä – näkökulmat, ne löytyvät kun vain muistaa katsella ympärilleen.

Leave a Reply

